Bio

Catherine Janssens volgde haar opleiding vioolbouw aan de Newark School of Violin Making in het Verenigd Koninkrijk.Terwijl ze zich verder vervolmaakte via workshops en seminaries, opende ze in 2005 haar eerste eigen atelier te Brussel (diverse opleidingen in montage, restauratie, tekenen, akoestiek, vernis: Thomas Meeuwissen, West Dean, Jean-Jacques Fasnacht, Iris Carr, François Denis, Wim en Jan Van Weyenberg, François Perego).

Enkele jaren later, in 2009, stond ze aan de wieg van Atelier Flagey, een collectieve werkplaats voor kennisdeling tussen vioolbouwers en strijkstokkenmakers. Catherine is ook stichtend lid en voorzitster van de vereniging EKHO, die in 2014 werd opgericht ter promotie van de hedendaagse vioolbouw.

Omwille van haar opleiding als violiste heeft Catherine Janssens een bijzondere aandacht voor de productie van klank, zowel bij barokke als bij moderne instrumenten. Zo wijdt ze ook deel van haar klankonderzoek aan akoestische principes bij de strijkkwartetinstrumenten.

In 2015 ontvangt ze een prijs van het ” Plateforme pour l’Education et le Talent ” (Koning Boudewijn Stichting). Verder is Catherine lid van ALADFI de Franse Vereniging van Viool- en Strijkstokkenmakers, en zet ze zich in voor een nauwere samenwerking tussen de Belgische luthiers, alsook de relaties tussen instrumentenbouwers en muzikanten. In die hoedanigheid wordt ze regelmatig uitgenodigd om te spreken over verschillende aspecten van vioolbouw tijdens conferenties, discussies, presentaties en concerten. (Sainte Cécile ALADFI 2012, Stavelot 2017, Poznan 2018…)

In 2019 ontwikkelde ze het Atelier Catherine Janssens, “at home”, waar ze nauw samenwerkte met strijkstokkenmakers Robert Pierce, Daoudi Hassoun, Eric Fournier en vioolbouwer Emilio Crabbé, wiens strijkstokken en instrumenten ze ook presenteerde