Bio
Catherine Janssens studeerde in 2004 af aan de Newark School of Violin Making. In 2005 opende ze haar eigen atelier in Brussel, terwijl ze haar opleiding voortzette via cursussen en seminaries (verschillende cursussen in montage, restauratie, tekenen, akoestiek, vernissen: West Dean, Jean-Jacques Fasnacht, Iris Carr, François Denis, Wim en Jan Van Weyenberg, François Perego).
In 2009 nam ze deel aan de oprichting van het Atelier Flagey, een gedeelde ruimte voor werk en uitwisseling tussen vioolbouwers en strijkstokkenmakers, en zal daar tot 2019 actief zijn.
Catherine Janssens, opgeleid als violiste, is bijzonder geïnteresseerd in de klankproductie van zowel barokke als moderne instrumenten en wijdt een deel van haar studie aan het ontdekken van de akoestische principes die aan de basis liggen van kwartetinstrumenten. Het ‘Platform voor Onderwijs en Talent’ (Koning Boudewijnstichting) kende haar in 2015 een beurs toe.
Als stichtend lid en voorzitter van de vereniging EKHO van 2014 tot 2023 hielp ze de verspreiding van de hedendaagse instrumentenbouw in België te verbeteren.
Als actief lid van ALADFI (de Franse vereniging van gitaarbouwers en strijkstokkenmakers) zet ze zich ook in om een grotere samenwerking tussen Belgische gitaarbouwers aan te moedigen en om de relaties met de muzikanten te bevorderen. Als zodanig wordt ze regelmatig uitgenodigd om te spreken over verschillende aspecten van vioolbouw tijdens cursussen, conferenties, discussies, presentaties en concerten. (Sainte Cécile ALADFI 2012, Stavelot 2017, Poznan 2018, Hallsway Manor BVMA courses 2022..)
In 2019 ontwikkelt ze “thuis” het Atelier Catherine Janssens, waar ze nauw samenwerkt met de Franse strijkstokkenbouwer Eric Fournier.
In december 2023 neemt ze het voorzitterschap van ALADFI over om zich te blijven inzetten voor de promotie van haar beroep.
Enkele jaren later, in 2009, stond ze aan de wieg van Atelier Flagey, een collectieve werkplaats voor kennisdeling tussen vioolbouwers en strijkstokkenmakers. Catherine is ook stichtend lid en voorzitster van de vereniging EKHO, die in 2014 werd opgericht ter promotie van de hedendaagse vioolbouw.
Omwille van haar opleiding als violiste heeft Catherine Janssens een bijzondere aandacht voor de productie van klank, zowel bij barokke als bij moderne instrumenten. Zo wijdt ze ook deel van haar klankonderzoek aan akoestische principes bij de strijkkwartetinstrumenten.
In 2015 ontvangt ze een prijs van het ” Plateforme pour l’Education et le Talent ” (Koning Boudewijn Stichting). Verder is Catherine lid van ALADFI de Franse Vereniging van Viool- en Strijkstokkenmakers, en zet ze zich in voor een nauwere samenwerking tussen de Belgische luthiers, alsook de relaties tussen instrumentenbouwers en muzikanten. In die hoedanigheid wordt ze regelmatig uitgenodigd om te spreken over verschillende aspecten van vioolbouw tijdens conferenties, discussies, presentaties en concerten. (Sainte Cécile ALADFI 2012, Stavelot 2017, Poznan 2018…)
In 2019 ontwikkelde ze het Atelier Catherine Janssens, “at home”, waar ze nauw samenwerkte met strijkstokkenmakers Robert Pierce, Daoudi Hassoun, Eric Fournier en vioolbouwer Emilio Crabbé, wiens strijkstokken en instrumenten ze ook presenteerde